NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-28
Skrivet av: Christina Broman skrivet 2001-07-25, 16:06
Hej Per, Stefan och Lars-Erik!
Nu är tyvärr semestern slut men släktforskningen uppe i Ramsele och på landsarkivet i Härnösand gav en hel del.
 
Jag har nu bundit släkterna Broman och Ehrenberg till Åbro bruk i Ockelbo, via bl a en ny vigseluppgift över Anders Johansson Broman och Catharina Ersdotter Ernberg från Åbro bruk. De båda Erich Ersson Ehrenberg jag snubblat över i tid och otid ÄR far och son, båda verksamma bälgmakare vid Åbro bruk. I Härnösand fann jag även att Erich Ehrenberg d y är gift med en Axmarck från Axmars bruk i Hamrånge!  
Jag blir mer och mer övertygad om att Johan Ersson Broman tar sitt namn Broman från Åbro bruk i Ockelbo när han 1711 tar över bälgmakarpositionen i Ovansjö.  
 
Den starka vallonkopplingen i släkten Bromans historia finns antingen att finna längre tillbaka i tiden eller i en annan gren av släkten. Johan Ersson Broman själv är troligen född i Sverige. Jag har uppgifter på att han går som lärling i Ockelbo socken hos bälgmakare Erich Ersson.
 
Släktgrenen Kullberg/Kulberg (Margaretha Jonsdotter Kullberg f 1681, okänt var, gift med Johan Ersson) vore nog också intressant att forska vidare i. Det figurerar Kulberg inom gruvnäringen i Bergslagen tidigt, bl a vid Axmars Bruk i Hamrånge.  
 
Finns där någon som i tidiga böcker -1730 kring Gästrikland funnit någon Kullberg/Kulberg/Culberg/K?hlberg etc ??
Kanske är det i denna gren av släkten som vi bälgmakarättlingar finner våra valloner! Ehrenberg, å sin sida, klingar mycket tyskt..
Bästa hälsningar,
Christina Broman, Kungsholmen, Stockholm
 
PS. Stefan! Jag lyckades klura ut att Karin Larsdotter f 1759 (gift med bälgmakare Johan Broman) kommer från Thorsåker, familjen flyttar till Norrberg, Ovansjö, relativt omgående efter hennes födelse.
 
PS. Per och Lars-Erik! Några tidigare uppgifter om Wertin/Westin än vad Per redan verkar ha, fann jag inte. Men ett tips är att det säkert finns mer upplysningar I Bergskollegii omfattande handlingar på Riksarkivet, där fann jag goda upplysningar om Johan Ersson Broman. Kanske står det något just kring skiftet då Wertin (vad jag tydde namnet till) ersätter Ehrenberg?