NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-28
Skrivet av: Christina Broman skrivet 2001-07-02, 18:20
Hej Per!
Har du kommit längre bak på släkten Ehrenberg? Vet du när Erich Ersson Ehrenberg är född?
Ett antal barn till en Erich Ehrenberg födda på 1720-talet i Ockelbo sprider sig över Bergslagen och verkar som bälgmakare. Problemet är att det då finns två stycken Catharina Ersdotter Ehrenberg, f. 1722/1724. De figurerar sedan som dopvittnen åt varandras barn i Ovansjö. Min teori är att de båda Catharinorna är döttrar till far och son Erich Ehrenberg, dvs faster och brorsdotter. Det skulle då finnas en Erich Ersson som far till Erich Ersson Ehrenberg, vilket ju stämmer med dina uppgifter.
 
En bälgmakare Erich Ersson är troligen verksam i Ockelbo i början av 1700-talet (platsen nämns inte i Bergskollegii handlingar). Hos honom går min första Broman, Johan Ersson Broman, född 1681-86 okänt var, i lära. År 1711 rekommenderas han sedan av samme Erich Ersson som övertagare av bälgmakarämbetet i Ovanjö-Thorsåker bergslag. Johan Ersson Bromans son Anders Broman gifter sig sedan med en av Catharinorna, Catharina Erichsdotter Ehrenberg, född 1722 okänt var.
Frågan är då om Erich Ersson i realiteten också är en Ehrenberg och fader till både din Erich Ehrenberg och till min Catharina Ehrenberg?
 
Jag är på väg upp till Härnösands landsarkiv under semestern och skall titta lite i bruksarkiven från Gävleborgs län som finns där. Jag skall hålla utkik även efter Wertin.
Bästa hälsningar,
Christina