NULL Skriv ut sidan - Odarslöv AI:7 sid 191

Anbytarforum

Titel: Odarslöv AI:7 sid 191
Skrivet av: Anders H Larsson skrivet 2009-11-15, 21:01
Hej igen Åsa!
 
Jag kollade upp lite mera kring Johannes Westergren.
 
Den Johannes som var son till Göran Kniberg (f 1788-02-22 i Bösjökloster) och hh Karna Nilsdotter (f 1783 i Gudmuntorp) flyttade 1823-11 med föräldrar och syskon till Norrto i Lyby fg. Göran K var smed här. I hfl-1832-1838 är Göran avliden och Knibergs änka Karna och Johannes och hans bror Nils (f 1822-09-22) finns i hfl, men är strukna här. Jag har dock inte kunnat hitta vart de har flyttat. I hfl-1816-1832 finns hela familjen kvar (inga strykningar).  
Detta gör att man nog kan avfärda denne Johannes som kandidat till din Johannes (eftersom din Johannes 1826 bodde i Värpinge).
 
Om vi går över till den andre Johannes (f 1819-06-08) så har jag hittat honom i inflyttningslängden i S P Kloster 1826, där han kommer till Värpinge nr 11. Han anges här som Gossen Johannes Westberg, son af soldat Westberg. Båda han och hans föräldrar anges här vara inflyttade från Hällestad (Dalby).
Det lite märkliga är att om man titter i Utflyttningslängden i Dalby 1826, så finns soldat P. Westberg och hustru här, men ingen Johannes anges detta år!
Jag tror att Per W och Ingrid A är Johannes riktiga föräldrar, men i vilket Löberöd man kan finna födelsenotisen kan man undra. Jag har även kollat i Hurva fg utan framgång.  
Det kan ju mycket väl vara så att hans födelsenotis helt enkelt missats.
 
Att följa hans föräldrar bakåt i tiden kan ju vara en idé. Per W flyttade in till Dalby Kungsgård 1824 från Lund och Ingrid A även hon från Lund, men 1825. Var i Lund står det dock ej i hfl (hittar man flyttnotisen bör det framgå där).
 
Hoppas du har lite nytta av denna info.
 
Mvh
Anders L