NULL Skriv ut sidan - Kvidinge AI:12, GID 1467.36.37600

Anbytarforum

Titel: Kvidinge AI:12, GID 1467.36.37600
Skrivet av: Neta Hedberg skrivet 2004-08-06, 12:52
Min ana Karna Mårtensdotter i Kvidinge fick såvitt jag vet sex barn. Det första barnet fick hon med sin man, Nils Mattisson 1835.  
 
Nils Mattisson verkar ha flyttat från familjen 1838 och i kommande husförhörslängder står i anmärkningarna för Karna att hon är gift med denne Nils. Hans vistelseort varierar dock men han finns aldrig senare antecknad i hfl tillsammans med Karna.
 
De övriga barnen är reg som oäkta, men det mesta tyder på att det är en Fredrik Gustafsson som är far till några av, om inte alla, dessa. Fredrik bodde tillsammans med sin fru (som också hette Karna, fast Gunnarsdotter) och deras två barn på samma gård som min Karna, Maglaby nr. 15. i Kvidinge. I hfl AI:12 1866-1874 står Fredrik som borstbindare, hans fru står som fattighjon.  
 
I anmärkningara för Fredrik och min Karna står något som jag skulle behöva lite hjälp med att tyda.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/58673.jpg)
 
Den översta raden där det står något som börjar på libid... hör till Fredrik. Nästa rad (fattighjon) hör till hans hustru Karna G. Den nedersta raden hör till min Karna. Där (på den nedersta raden) står också något som börjar på lib... Sedan har jag tolkat det som står om henne så här: Gift med Nils Mattisson i Danmark (?), hon har en o ä son född 1842.
 
Kan någon hjälpa mig med de ord jag inte kan läsa och kanske också vad de betyder. Jag skulle kunna tänka mig att libi... betyder att de har en utomäktenskaplig förbindelse.
 
När det gäller de oä barnen så har min Karna bekänt att Fredrik är far till det första som föddes 1842. Detta gjode hon enl. en notis i födelseboken 1857. Ursprungligen stod Nils Mattisson som far. Av de övriga barnen så vet jag att det yngsta, född 1852 hette Fredriksdotter och det tyder väl på att Fredrik var far till henne?
 
Släktforskningen blev lite extra intressant när jag trillade över denna intrig. Om någon kan hjälpa mig att läsa och förklara skulle jag vara väldigt tacksam