NULL Skriv ut sidan - Hörup CI:1 (1684-1803) Bild 27 / sid 18 - Måns o Carna

Anbytarforum

Titel: Hörup CI:1 (1684-1803) Bild 27 / sid 18 - Måns o Carna
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-08-05, 16:29
Detta var ett intressant, men tydligen knepigt fall. När Olofs och Karnas barn föddes i Hörup den 28 mars 1732 står det i födelseboken att fadren utlades bortwekne man Olof Persson modren Carna Swensdoter. Anledningen till skilsmässan bör alltså vara att Olof Persson har avvikit från orten, och övergivit sin hustru Karna. Giftermålsbalkens 13 kap., 4 § i 1734 års lag stadgar i sådana fall att:
Öfvergifver och förlöper mannen af ondsko och motvilja sin hustru, och far utrikes i thet upsåt, at ej mera blifva och bo med henne; hafve ingen rätt sin lott i boet, eller fasta gods sitt, at råda. Vil hustrun ifrån honom skiljas; tage tå stemning hos Domaren. Vet man ej hvar mannen sig uppehåller; låte Domaren å Predikstolarna lysa efter honom öfver hela Häradet, eller i Staden, om han ther boende varit, så ock i the närmaste soknar ther intil, och förelägge honom natt och åhr. Kommer han ej inom föresattan tid; döme tå Domaren til skilnad, och hafve mannen förverkadt hela sin lott i boet. Samma lag vare, ther hustru förlöper mannen.
Man kan då göra följande uträkning: Olof Persson måste rimligtvis varit hemma runt den 28 juni 1731, eftersom det gemensamma barnet föddes exakt nio månader framåt räknat från detta datum. Däremot har Olof någon gång under dessa nio månader avvikit från orten, eftersom han anges vara avviken vid tiden för barnets födelse. Skilsmässan har gått igenom någon gång före Karnas andra äktenskap den 7 augusti 1737, och således kan man konstatera att skilsmässan bör ha skett mellan den 28 mars 1732 och 7 augusti 1737 (tyvärr en väldigt bred marginal, som försvårar sökandet efter fler uppgifter).
 
Jag har under flera år upprättat ett register över alla äktenskapsmål som behandlats vid Lunds domkapitels konsistorium 1655-1860, och som antecknats i dess protokoll. Än så länge saknas en hel del år i mitt register, men i princip hela 1730-talet är klart. Jag sökte nu igenom samtliga registrerade äktenskapsmål för perioderna juni-december 1731, hela 1732, hela 1733, hela 1734, jan-mars 1735 (övriga månader har jag ännu inte registrerat), hela 1736 samt jan-augusti 1737, utan minsta spår efter varken Olof Persson eller Karna Svensdotter.  
 
Mycket märkligt, eftersom skiljobrevet bör ha utfärdats av Lunds domkapitel, då paret var boende i Lunds stift vid tiden för övergivandet. Det kan ju hända att man glömt anteckna Olofs och Karnas skilsmässa i protokollet, eller också har skilsmässan trätt i kraft under april-december 1735 (de månader jag ännu inte registrerat).
 
Mvh, Markus