NULL Skriv ut sidan - Balkåkra

Anbytarforum

Titel: Balkåkra
Skrivet av: Gunnar Carlin skrivet 2005-03-03, 10:59
Hej Magnus,
Även jag har misslyckats med att maila till Niklas, och det var ändå reply på hans mail. Hur som helst har jag läst bouppteckningen, Per är helsyskon till Ola och det råkade bli fel om testamentet, qwarlåtenskapen gick inte till Hanna, utan henne, dvs hustrun. Så långt är allt logiskt.
 
Hannas makes namn stavas verkligen Joensson i testamentet (i vigselnotisen Jonsson, kkl 1744 Johnsson) och inte Jönsson. Jag gillar inte tanken på att det skulle ha funnits två Per Joensson/Jonsson i Abbekås, så jag vill inte helt släppa tanken på att PJ på Abbekås 9 ändå är rätt. Här saknas pusselbitar.
 
Ska vi vara riktigt försiktiga generaler, så vet vi ju inte om Mattis, Nils, Mårten och Måns är inbördes helsyskon, bara att var och en är halvbror till Ola - men det är en bisak.  
 
Det mest konstruktiva är att hitta var någonstans Per var ladufogde - testamenten tiger på den punkten - var Johanna föddes, hur gammal Per var när han dog (om Johanna gifte sig 1742 torde han fötts på 1690-talet eller tidigare)