NULL Skriv ut sidan - Balkåkra

Anbytarforum

Titel: Balkåkra
Skrivet av: Gunnar Carlin skrivet 2005-02-24, 14:19
Hej Magnus och Niklas!
 
Tänkte att du skulle känna igen brudparet, Magnus. Johanna är nämligen dotter till Mattis Anderssons (i Varmlösa, Katslösa, ca 1708-1766) halvbror Per Andersson, som var ladufogde någonstans, och som eventuellt skulle kunna leda oss till vår förfader Mattis anor.
 
Jag har inte kkl framför mig nu, men om jag minns rätt finns Per Jönsson och Hanna (Anna) på Abbekås 12 1742, och Abbekås 17 1743, men redan 1744 har Per en ny hustru (Elna rimligen).
 
Eftersom Skivarps dödbok för tiden saknas, så dök mitt hopp om att hitta Johannas ålder och födelse.  
 
Pappa Per Andersson var alltså ladufogde och omnämns som avliden i helbrodern Ola Anderssons bouppteckning i Norra Vallösa 12/1 1765 enligt vad Clary Kronkvist i Ystad funnit. Jag har ännu inte sett bouppteckningen [color=0000ff](den saknas i Digiarkivs register, Niklas)[/color], men eftersom jag tror att Hanna nämns i den (Ola hade inga barn, så arvet fördelades på hans syskon), och Hanna redan tycks vara död enligt kkl, så måste hon väl ha fått någon arvinge?  
 
Nå, det var ett sidospår. Det viktiga för mig är Per Anderssons födelseår och ställe. Kan Krutboden ha hört till Marsvinsholm? Kan Per ha varit ladufogde där? Eller vad finns det för gårdar i trakten Ljunits-Herrestad, som haft ladufogde anställd?