NULL Skriv ut sidan - Svårt att läsa

Anbytarforum

Titel: Svårt att läsa
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-05-10, 17:52
Hej Jeanette!
 
Jag får det till Hydronephrosis bilateral + Gystopgehlis accut[...]. Den första dödsorsaken innebär att båda njurarna är svullna / vattenfyllda, ett tillstånd som tydligen inte är en sjukdom i sig, utan ett tecken på en annan sjukdom.  
 
Den sistnämnda dödsorsaken är dock ett mysterium för mig, men jag tror att jag hittade svaret ändå. Med tanke på att det sistnämnda accut... (om det nu står så?) verkar vara en felskrivning av acuta, alltså akut, så kanske även själva sjukdom har blivit felskriven. Det visade sig att det finns en sjukdom som på engelska kallas cystosarcoma. Denna sjukdom skrivs även i vissa fall gystosarcoma, alltså samma förled (gysto-) som i Alsis dödsorsak. När jag då istället sökte efter cystopgehlis hittade jag cystoplegia, och om man flyttar lite på bokstäverna i cystopgehlis kan man få det till cystophlegis. Cystoplegia innebär en förlamning av urinblåsan, och när vi nu vet att bilateral hydronephrosis orskas av en annan sjukdom känns detta logiskt. Orsaken till hydronephrosis är nämligen i regel att flödet av urin från njurarna har blivit blockerat, vilket det ju lär bli om urinblåsan är förlamad.
 
Lite långsökt, men det är mitt bästa förslag. Kanske någon annan har bättre förslag.
 
Mvh, Markus