NULL Skriv ut sidan - Östra Göinge Dombok 1683-1685

Anbytarforum

Titel: Östra Göinge Dombok 1683-1685
Skrivet av: Roger Thörnroth skrivet 2011-10-26, 20:13
Hej igen Markus!
Det var ju lyckat, och spännande, att du håller på att skriva en biografi över Översten Välborne Herr Carl Gustav Skytte under vilken titel han nämns i Östra Göinge dombok 1684. Skulle vara kul att ta del av den framdeles.
 
I medskickad bild framgår att det var ”tuffa” tag, som vid den tiden (1678) Ryttmästare Carl Gustav Skytte och Greve Delagardie använde på befallning av konung Carl XI för att ”förjaga Snapphanarne och fördrefa detta Röfware Parti”. Notisen på bild är hämtad från J L Gillbergs ”Beskrivning över Christianstads län” (tryckt 1767).
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/338952.jpg)
Efter Loshultskuppen, som mycket riktigt lär ha skett den 24 juli 1676, lyckades Karl XI genom sina befallningsmän få tillbaka en del av det som förlorats till snapphanefolket, göingarna och folket i trakten, men kanske det mesta stannade kvar hos bönderna. Efter freden 1679 skulle det sedan dröja till 1984, då Karl XI den 20 mars utfärdade en förordning om rannsakning:  
Alldenstund Kungl. Maj:t i underdåninghet berättat är, att om de penningar som under förfluten krigstid för Kungl. Maj:t vid Loshult en hop bönder borttagna blevo kunde fås någon närmare och säker underrättelse.. o.s.v.
Medlemmar i rannsakningskommissionen var auditören Johan Bergqvist, häradshövdingen Anckar, drabanten Löfberg, länsman Ingemarsson och ett antal nämndemän.
 
Jag tror inte Carl Gustav Skytte hade en så stor roll i detta skede. Generalguvernören Rutger  von Ascheberg däremot hade sina fingrar med i början av kommissionens arbete, och säkerligen senare också, genom diverse brev till bl.a. Anckar och Bergqvist med råd om dess arbete. Vissa intriger kan läsas mellan raderna i brev till häradshövding Ancar, där uppmaningen var att till häradshövdingen Printz  ”hålla sådant hemligt till dess man inhämtat sakernas information och omständigheter”.
 
Sammanfattningsvis fick man inte ut så mycket av rannsakningen, lång tid hade ju gått sedan 1676.  
 
Nu Markus, till min fråga om ytterligare hjälp:
I samma dombok som jag tidigare hänvisat till finns på bl.a. sidan 75 en man nämnd som snapphanen ”Uggle Per”. Jag undrar om du mycket kort kan beskriva vad det handlar om, för att se om jag är på rätt väg i min ”svettiga” läsning av 1600-talsskrift.
Mvh Roger