NULL Skriv ut sidan - Östra Göinge Dombok 1683-1685

Anbytarforum

Titel: Östra Göinge Dombok 1683-1685
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-10-25, 10:41
Hej Roger!
 
Det var så lite så, det är bara kul att hjälpa till med läshjälpsfrågor - särskilt när det gäller 1600-talet, och min favoritguvernör Carl Gustaf Skytte är inblandad (jag arbetar sedan ett par år tillbaka på en biografi över hans minst sagt skiftande liv)  
 
Jag undersökte saken, och Loshultskuppen skedde 1676 24/7 men rannsakningen skedde enligt Wikipedia inte förrän på 1680-talet, efter Skånska krigets slut. Då verkar det ju stämma att Rutger von Ascheberg utredde kuppen, han var  generalguvernör i Skåne sedan 1680. Det jag fått fram i min forskning är dock att Carl Gustaf Skyttes karriär avstannade sedan Ascheberg tillträtt som generalguvernör (eftersom Ascheberg ska ha haft personligt misstycke mot Skytte), och tog inte fart igen förrän ett par år efter Aschebergs död. Därför var det intressant att få se Skytte i den dombok du har hittat, och kanske var han även inblandad i utredningen av Loshultskuppen - han var väl en av de mer betydelsefulla militära cheferna i trakten på den tiden, och var en tillgång när det gällde att hantera kuppmakarna. Han lär ha varit ganska sträng.
 
Mvh, Markus