NULL Skriv ut sidan - Karolinska skolan D2A:1 (1615-1821) Bild 39 / sid 65

Anbytarforum

Titel: Karolinska skolan D2A:1 (1615-1821) Bild 39 / sid 65
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2014-04-21, 11:16
Hej Emil!
 
Detta är en lista på elever inskrivna 1647 (scholares anno 1647. adscripti) vid skolan, och Erik hörde till de elever som inskrevs efter sommarlovet (Intervallo æstivo). Erik och hans sju kamrater utgjorde de åtta gossar som den 12 augusti introducerades och emottogs i 1:e kollegans klass (hi octo 12. Augusti sunt introducti et in classem supremi collegæ suscepti), för att där erhålla den information som de tidigare inte erhållit i prästgården av hedersamme Andreas Petri, pastor på stället (informatio prius non nihil in ædibus pastoritiis ab honorabili et ducto viro Andrea Petri ibid pastore).
 
Jag blev först lite fundersam till att gossarna undervisats i prästgården, något jag inte tidigare hört talas om. I Strängnäs stifts herdaminne, fjärde delen (1901), sid. 17-18, får man dock förklaringen i biografin över nämnde kyrkoherde Andreas Petri Bille (död 1656):  
Det är nog icke endast intresse för saken, utan ock behofvet, som tvingar honom att hålla privatskola i prestgården (in ædibus pastoritiis), hvarifrån lärjungar afsändes till högsta klassen i Örebro skola. Synbarligen har han skoltagen i sig från sin 'höraretid' i Örebro. Erik står förresten angiven ibid. som gossen på raden ovanför, alltså Tæbyensis, från Täby. Min erfarenhet av elever vid läroverk under 1600-talet är att de vanligen inskrevs vid skolorna runt 6-10 års ålder.
 
Mvh, Markus