NULL Skriv ut sidan - Sköllersta F:2 (1793-1833) Bild 123 (Gabriel Asplund)

Anbytarforum

Titel: Sköllersta F:2 (1793-1833) Bild 123 (Gabriel Asplund)
Skrivet av: Stefan Arvidsson skrivet 2015-08-01, 22:57
Vilken underbar dödsbok (om man får säga så?). Det står ju hur mycket som helst. Jag skulle dock behöva hjälp med några ord.  
 
Sköllersta F:2 (1793-1833) Bild 123 (AID: v53797.b123, NAD: SE/ULA/11356)
 
Min tolkning med några luckor lyder: (Faderns namn har jag tidigare tolkat som Larsson men det ser inte ut att stå så i dödsboken, ej heller står moderns efternamn vilket jag känner som Gabrielsdotter)
 
26 4/12 Afsked. Trumsl. Gabriel Asplund på Testa ägor: f. 12/11 1744. Fadr: Torp Jonas ? i Espetorp, Asker socken.  Modr: Anna (Gabrielsdotter).
Vistades hos föräldr. tills han var vid 20 år gammal. hvarefter han kom i ? tjänst, och dvaldes i sådan egenskap på några ? ? ? på Folkasbo ? ? - hvarefter han antogs till Trumslagare vid kgl. Nerikes och Wermlands Regimente. ? ? ingick han äktenskap med ? ? ? ? ? Brita Andesrdotter ifrån Svennevads ?gård hon till honom, å Gambotorp snart derpå flyttade. Han har med henne haft 10 barn, 4 söner, 6 döttrar, af hvilka 1 son och 3 döttrar före ? aflidit.  
Hade för? ?-kunskap och förde oklandrad vandel. Ifrån år 1776, då han tog afsked från Trumsl tjänsten, brukade han bostället i 2 år, flyttade sedan til Bråntorp samt 1795 till det ställe å Testa Ägor der han sin lefnad slutat. Hade någorlunda god hälsa fast med mindre starkt kött; har dock förmått med skicklighet i målare-konsten försörja sig och sina, tills han vid ? av oktober 1806 af ?värk häftigt angreps och hvart sänglades. samt svullnader öfver hela kroppen. Afmattades härunder långsamt, men allt mer och mer, äfven af stark ?-?. Tycktes någon gång åter litet känna sig ?, men återfick sin maktlöshet och fortfor at allt mer aflaga, tills döden följde ? ? ?  
 
Många tack på förhand
Stefan