NULL Skriv ut sidan - Sköllersta C:2

Anbytarforum

Titel: Sköllersta C:2
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2003-09-14, 20:34
Hej Bengt-Göran
 
Tack för din hjälp återigen, jag får gå igenom korten igen för att se om där står något om makens död. När det gällde saknaden av barnets namn vid dopet var det bara  för att jag tycket det var lite konstigt att prästen utlämnade namnet vid detta dop när de andra barnens namn fanns med när de döptes och de döptes alla innan detta barn fött 1673. Jag har beställt lite kort från SVAR med info om officerare som kanske kan hjälpa mig lite, tyvärr så fanns det inga uppgifter från bouppteckningar från denna tid så vad som hände med deras gård vet jag inte och lär väl inte få reda på det heller. Inte heller fanns det några husförhörslängder eller domböcker för denna tid så det blir nog jättesvårt att få reda på vem som tog hand om barnen nu när de blivit föräldralösa. Jacob Spilhammar som du nämner kollade jag upp i lite papper som jag har där står: Johan Jacob Spilhammar f. 1672 son till Johan Jacob Spilhammar och hans maka Helena Todenia.  J.J dy flyttade till Norrland 1790 och var bruksidkare i Törefors bruk. Nu har jag hittat en ny notis på mikrokorten som jag hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig tyda?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta