NULL Skriv ut sidan - Läshjälp Hammar C:2 1750-1819 Födda/Döpte

Anbytarforum

Titel: Läshjälp Hammar C:2 1750-1819 Födda/Döpte
Skrivet av: Birgitta Kok skrivet 2012-06-03, 17:59
Tack Britt-Marie!  
Ditt svar hjälper och ger inspiration.  
 
Eva Dalin svarade på min allra första fråga som gällde Hammar C:2 s. 82  Står det Peter Andersson i Sund“ eller Lund“? Eva läste Lunde och placerade pojken Peter i Lunna, delvis p.g.a dopvittnena.
 
När jag nu tittar på kartan (Hitta.se) så ser jag att det finns ett Sand mellan Hargebadsvägen och Hargebaden. Nu undrar jag om det inte helt enkelt står Sand i födelseboken. Alla vittnena skulle vara från « Sand ». Täcker Sand också Harge ?  
 
Det är intressant att se bilden ur kyrkboken. Där finns Daniel med. Som jag förstår illustrerar bilden alltså AI: 3b s 136.  
 
Om jag får gå framåt till 1837 så flyttar Daniel Persson, Brita och son Johan Victor till Hammar.  H. Infl. B:1 Nr. 45 Nov 1837. De flyttar till Koppparwärket.  
 
Ett år senare föds sonen Anders Gustaf 1838-09-13, Hammars födelsebok  (har bild men saknar referenser) De anges då bo i Isåsawärk. Nu ligger ju Isåsen norr om Zinkgruvan och tillhör Lerbäck. Är Isåsawärk i Hammars socken en annat “Wärk” än Isåsen i Lerbäck? Jag har läst någonstans att det fanns gruvverksamhet i Mårsätter regionen och att det fanns arbetarbostäder där. När jag ser att vittnena vid dopet av Anders Gustaf bodde i Gräsfallet och i Qvarntorp är det kanske inte alltför långsökt att tänka sig att Daniel och Brita bodde i närheten och inte på andra sidan Zinkgruvan.  
 
H. AI: 7b s. 162  
Daniel och Brita, Isåsawärk, flyttar till Västra Ny 1839-10-21 Kan man eventuellt lista ut från placeringen av Isåsawärk i boken i vilken trakt Isåsawärk kan ligga?  
 
Trist för Lisa att sluta sitt liv på fattigstugan. De hade ju ett antal barn som kunde ha tagit hand om henne.  
 
Än en gång tack för din hjälp.
Birgitta