NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2006-04-08, 19:55
Hej Leif
 
Det verkar helt klart så att Örneberg och Rynning inte har något med Spilhammar att göra. Raden ”Män hwad Spihlhammars Skul den widkommer, remitteras till sitt wederböriga forum att  
ransakas hwad der på aff Brita Rynning ähr upburit och bekommit.” som jag trodde tydde på släktskap mellan Rynning och Spilhammar betyder då endast att Brita Rynning hade rätt till en del av ett arv och att en del av arvet bestod i de pengar som Spilhammar var skyldig Melker. Jag har nu sett flera notiser där borgmästare Reben nämns i samband med både Rynning och Örneberg, bl a finns en notis där det står: ”Nils Rynning säger Gustaf Rynning intet mer bekommit af Borgmästare Reben på ett arff än 203 daler” osv. Det finns ytterligare en notis där det står något om en hemgift som borgmästare Reben säges givit till sin salig styvdotter: Sal hustru Anna Gustafsdotter. I denna notis nämns Brita och Nils Ryning och om jag förstått saken rätt nämns även deras fader och moder, tyvärr inte vid namn. Jag skall se om det kanske står något mer om affären mellan Spilhammar och Melker.
 
Mvh
 
Birgitta