NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-04-07, 11:32
Hej Birgitta!
 
Jag måste göra några korrigeringar här efter att ha läst de två protokollen där borgmästaren Reben är inblandad. Har inte reflekterat över dessa eftersom jag inte uppfattade att de hade något samband med övriga protokoll. Men det ser jag nu att de har. Därför blir min tolkning delvis annorlunda.
 
Kan jag konstatera att detta inte alls rör arvskiftet efter Petter Spilhammar. Anledningen till att Spilhammar omnämns är hans skuld (Spilhammars skulden), ingenting annat. Handelsmannen Gabriel Melker har en skuld på 190 (eller kanske 290, lite svårt att se om det är en etta eller tvåa) daler kopparmynt att fordra av P.S. Eftersom P.S. tydligen är i tjänstgöring, begär handelsmannen att få silver i pant till Leutnamptens hemkomst, något P.S. själv har  tillåtit med en obligation, vilket rätten beviljar. Detta sker 20 januari 1676.  
 
Sedan ser vi hur Nils Örneberg och Nils Rynning 1680 tvistar om värdering av arvedelar, varvid en silverskål omnämns: ... Män som Nils Rynning säger sig med wittnen kunna bewisa  
andra söskonen sin fyllnat med nöja bekommit emot den Sölfuer Skåhlen han åthniutit. Det kan vara så att den här silverskålen är just det silver som Gabriel Melker fick i pant för den skuld Petter Spilhammar hade till honom, och att skulden aldrig hann regleras innan P.S. dog (under strid) i december 1676. Anledningen till att Nils Örneberg och Nils Rynning 1680 tvistar om bl a skålen, kan vara att även Gabriel Melker dött och att de har rätt i arvet. Den andra notisen, där särskilt Brita och Gustaf Rynning omtalas, ser inte ut att ha någon direkt koppling till de övriga protokollen. Det ser mera ut att handla om ett s k födorådskontrakt (den stora wårdnat, curam och omsorg), och torde inte röra P.S:s ev. arvskifte.
 
Alla de här domboksnotiserna tycks alltså röra en tvist om ett annat arv än det till Petter Spilhammar. Om det rörde arvstvist efter honom, borde någonting mer är bara Spilhammars skulden omtalas. Förhoppningsvis får du så småningom klarhet i hur det verkligen förhåller sig.
 
Mvh
Leif