NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2006-04-05, 20:59
Att Nils Ö och Nils R var utsedda förmyndare för barnen är något jag inte tänkt på och det vore ju en lösning på problemet. Var det någon särskild myndighet som utsåg förmyndare eller var det något man erbjud sig frivilligt? Jag tycker att det är lite märkligt att inte någon av de andra Spilhammarna eller någon från Ingrid Kruuses släkt tog hand om barnen men det kanske jag hittar svaret till så småningom. Jag har sett att det förekom stridigheter gällande arv mellan Nilsarna Ö och R och borgmästare Engelbrecht Reben. Lägger in en bild på detta också, som jag inte hunnit tyda någon text på.  
 
Jag ringde till Landsarkivet idag om originalkällorna från Sköllersta men där fanns tydligen endast 1643 och nästa var från 1740 och framåt. Han tipsade mig däremot om att jag skulle kontakta Riksarkivet vilket jag också gjorde med ännu sämre resultat. De hade inga originalhandlingar alls. Jag får satsa på SVAR så länge. Jag har även lånat 1675 men dessa är så svarta att det är nästan lögn att läsa något alls men jag får väl vara envis och läsa så sakta. Jo jag hade inget högre önskat än att få tag i domböckerna för 1677 men det kan jag glömma nu.  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/86826.jpg)
 
Mvh
 
Birgitta