NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2006-04-04, 20:07
Hej Leif
 
Även om du tycker att det är kul med domböcker är jag oerhört tacksam för all hjälp och alla tips som du delat med dig av till mig. Där det är mörkt på bilden står Nils Olofsson. Förmodligen var det staten som ägde Löjtnantboställena och det har jag förstått att de inte tillhörde officeren. Det som är krångligt är att förstå de bitar som berör arvet. För mig betyder ett arv att man fick något efter en släkting så min tanke var från början att det rörde sig om direkt släkt mellan i alla fall Rynningarna och Spilhammar eller eventuellt mellan Rynningarna och Ingrid Kruuse men så var inte fallet. Jag har också tänkt på att det kanske inte är ”min” Spilhammar det handlar om för det står ju varken förnamn eller tjänstegrad i någon av notiserna. Han var ju ryttmästare när han dog men det enda som står är ju ” förnembligest” vilket ju inte ger någon ledtråd till om det är rätt person. Man får väl kanske ändå ta det för givet med tanke på att det står Sköllersta.
 
 
Det jag kunnat konstatera är att det fanns flera personer med namnet Spilhammar i Örebrotrakten. En Lars Spilhammar har jag sett i domböckerna i en notis från 1676 gällande en värja som han hade i sin ägo som en änka ville ha tillbaka. Om han var en son eller en bror till Peder vet jag inte. En Anna Spilhammar nämns också vid ett par tillfällen 1676 dels gällande det krus med tennlock som jag lagt in en bild på men dessutom en notis där det står: ” Hustru Anna Spyhlhammars tillhålles i Dahlbogården, säger sig willia blifva fattburs hustru wid Myröö”. Med tanke på att dessa båda var samtida med Spilhammar och inte nämns i notiserna ovan stödjer din teori om att arvet efter Spilhammar gick utom börden
 
Det jag hundra procentigt vet om paret är att de nämns första gången i kyrkoräkenskaperna 1659 då det står: Hustru Ingrid, Löjtnant Spiejlhammars på Berg skänkt 1 daler 8 öre. Paret fick som jag sett 5 barn mellan åren 1667 och 1673. Det äldsta och det yngsta barnet dog nästan med en gång så när föräldrarna dog fanns tre döttrar i familjen och dessa var mellan 6 och 9 år gamla. Enligt en släktsammanställning skall det funnits ytterligare tre barn: Lars, Kristina och Susanna men dessa uppgifter är ganska osäkra och jag har i alla fall inte sett några uppgifter om Kristina och Susanna. Det som ställer till en del problem i hela denna affär är att det saknas en del källor som jag så väl behövt, som tex födelseböcker för åren 1653-1665 och domböckerna för 1677 och 1679. I domböckerna för Sköllersta som jag gått igenom finns inget mer att hämta, visserligen är de väldigt svårlästa men jag tror inte att jag missat något. Jag skall ändå gå igenom de kort jag har hemma så får jag beställa fler årtal lite längre fram. Hur det än är med detta så har jag tack vare din hjälp kommit mycket längre när det gäller dessa släkter än någon annan jag känner till. Tack för det.
 
Sist men inte minst har jag från 1676 hittat en notis som rör en skuld mellan Peder Spilhammar och en handlande från Nyköping som hette Gabriel Mälker. Lägger in en bild på det.  
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/86772.jpg)
 
Ur Domböckerna för Örebro härad. SVARnr: D00085
 
1676-01-20 s. 371, kort 8/19
 
Dito framkom herr Gabriel Mälker handelsman ifrån Nyköping, har att fodra manhaftig leutnampten Peder Spyhlhammar efter obligation, som han ännu resterar 190 d kopparmynt och emedan han förnimmer någon silverpant på hans .. ... Berg. . wällärde Engelbrecht Reben , att få begäran han rättens advisterne att få Arrest på dito silverpant, hvilket blef honom af wällärde herr Borgmästaren Klärk och rådmannen Johan Bengtsson och samplige närvarandes af rätten beviliat till herr leutnamptens hemkomst, emedan herr Mälker har hans klara obligation.
 
 
Mvh
 
Birgitta