NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-04-03, 22:48
Hej Birgitta!
 
Jag tycker det är kul med domstolsprotokoll. Därför kan jag ge dig ett handtag, nu som då. Ingen uppoffring således! .  
 
Senaste bilden:
 
... arfwesaaker för bårtowarande a 3 dl up(satt?)
.... ......
 
Det verkar som att Nils Rynning måste betala 3 dl till svågern Nils Örneberg för att han har undandragit arvegods ur dödsboet (bårtowarande).  
 
Ja, jag tolkar det så att Spilhammar var skuldsatt. Dödsboet ärvde sedan både tillgångar och skulder. Hur och var den skulle regleras sägs i bild 2: ...ransakas hwad der på aff Brita Rynning ähr upburit och bekommit. D v s hur stor del av skulden som svågern Nils Örneberg med hustru har ansvaret för och är skyldiga att reglera.  
 
Bild 1:
 
.... (för mörkt, ser inte vad det står) Örneberg och Nils Olofsson Rynning Swågrar  
som komma att begära Rättens utslag öfwer några stridighe
ter i dheras wärd[e]ringar, som den 1 Martj 1680 till Ligvidation
war opskutit, såsom förnembligest Spilhammars skulden
och dhe förmente Lösören Nils Rynning skulle mera up(buda?)  
än han berättigadt till. Nils Örneberg exiperar forum om  
Spilhammar Skulden, där om böra uthföras wid Sköller
sta ting, och begära zesusion (session, d v s i detta sammanhang domstolsförhandling, min anm.) för dhe lösören Rynningen äfwen
bekommit.
 
Tycker alltmer det verkar som att Nils och Brita Rynning är syskon och barn till Spilhammar. Nils Rynning verkar olovligen ha tillskansat sig för mycket ur dödsboet. Och det är detta som syster Brita, företrädd av maken Nils Örneberg, invänder emot. (Maken var den som i regel förde familjens talan inom äktenskapet).  
 
Den här silverskålen verkar Nils Rynning ha tagit med sig till Örebro, och försökt uppbjuda där med de andra syskonens godkännande, vilket uppenbarligen inte är helt sanningsenligt. I alla fall protesterar systern och svågern mot att han undandragit för mycket ur dödboet! (Det kan sedan finnas fler syskon som inte direkt nämns här). Det sägs också att arvskiftet, i synnerhet regleringen av Spilhammars skuld, skall ske i rätt instans; Sköllersta tingsrätt och inte Örebro Rådstugurätt.
 
Det här är spännande! Men du får nog systematiskt granska protokollen för Sköllersta tingslag ytterligare år framåt för att inte missa någonting. Det kan fortsättningsvis uppstå tvister mellan syskonen. Kanske omnämns även andra syskon?
 
Mvh
Leif
 
OBS! Fel av mig. Syskonen har ju en far som heter Olof. Då kan det inte vara Petter Spilhammars barn i varje fall. Kan det ha funnits flera Spilhammar? Men bevisligen var Petter bosatt i Sköllersta. Stötte f ö på en Lars Spilhammar när jag var till Krigsarkivet.