NULL Skriv ut sidan - Örebro Rådstugurätt 1680

Anbytarforum

Titel: Örebro Rådstugurätt 1680
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2006-04-03, 20:43
Hej Leif
 
Som alltid är det du som ställer upp och kommer med lösningen på texterna jag lägger ut, tack för det. Jag tittade runt lite på Internet och hittade en möjlig lösning till detta. Det fanns en mönsterskrivare Nils Örnberg som tillhörde livregementet till häst. Han var gift med en Brita Olofsdotter Rynning och detta skulle ju förklara svågerförhållandet till Nils Olofsson Rynning. Då finns endast en möjlighet som jag ser det och det är att Nils Olofsson Rynning var gift med en dotter till Spilhammar. Det jag då inte förstår är varför Örnberg med hustru nämns i detta fall om det är ett arvskifte som notisen gäller? Dessutom undrar jag vilka syskonen är som nämns? Är det syskon till Rynnings eller barn till Spilhammar? Det vore intressant att få reda på vilket ordet är som står mellan ”deras” och ”som den 1 mars”? Jag sitter och tittar i domböckerna för Sköllersta och har hittat en notis där jag kan tyda följande:
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/86705.jpg)
 
 
Mons; Nils Örneberg (tycker jag att det står som hans namn i alla notiser) begärde att Nils Rynning af sigh quiterat för arf... för (sedan kan jag inte tyda mer). Lägger in en bild på notisen.
 
Kan det förresten varit så att Spilhammar var skyldig dessa båda herrar pengar och att man var tvungen att ta av arvet för att lösa skulden?
 
Letar vidare.
 
Mvh
 
Birgitta