NULL Skriv ut sidan - Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder

Anbytarforum

Titel: Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2007-02-28, 19:50
Kan det ha varit så att slagsmålet tystades ner eftersom någon eller några av de inblandade kom från lite finare familjer? Johan Otter var om jag hittat rätt son till Carsten Otter, Olof Anderssons familj blir ju svår att identifiera men kan ju även den tillhört det övre skiktet och Spilhammarsläktens samhällsställning är en av de saker jag försöker reda ut. Stadsgevaldigern var inte nöjd med att slagsmålet tystats ner utan stämde dem och resultatet av detta nämns i notisen på bild 5. Jag tycker nästan man kan ana det dåliga samvetet hos rätten när man läser ”och ungdoms överdådighet, och detta vara skett, uti dryckenskap, varföre vill rätten dem hava förskont med 40 daler efter såsom man aldrig sådant tillförende av dem sport haver, Utan” . Bakläxan av stadsgevaldigern betydde ju böter men samtidigt tycker jag att rätten med sitt ordval i notisen förklarar att det ju inte var en så stor grej och att det var ok att tysta ner det. Låter det för luddigt? Hur mycket var 40 daler kopparmynt värt förresten?
 
Mvh
 
Birgitta