NULL Skriv ut sidan - Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder

Anbytarforum

Titel: Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-02-27, 21:13
Jag menade faktiskt att löftesman och borgensman är samma sak, men skrev fel här. Beklagar detta.
 
Men så bra att AF i Lotta Nordin har en person med utomordentliga kunskaper i det svenska språket från äldre tid, som klart och tydligt kan tolka en text och förstå innebörden, och från tid till annan kan tillrättavisa oss medelmåttor, när vi försöker tolka gammal text i syfte att hjälpa andra här!
 
Eftersom jag tolkade förrester som t v å ord - för rester - och att det syftade på en innestående skuld, trodde jag följaktligen att det rörde ordet restera, som enligt Svenska Akademiens ordlista betyder återstå; vara obetald [mest i presens particip].  
 
Och du menar alltså att det står då så nedertysta(t)s, Lotta Nordin? Rör texten dåtid eller nutid? Vem är det som vill tysta ner vad och vem?  
 
Jag tolkar det som att stadsgevaldigern anklagar Johan Otter, Olof Andersson och Olof Larsson Spilhammar inför domstol för ett slagsmål och att de nu så (eller få) nedertystas. D v s att de inte bara bestraffas för sina gärningar utan upphöra med slagsmål och annat rackartyg. (Liksom idag skulle straffet också vara avskräckande för att förhindra framtida brott). Jag läser definitivt ordet som nu - och inte då. Innebörden av protokollet är obegripligt för mig annars.