NULL Skriv ut sidan - Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder

Anbytarforum

Titel: Örebro RR & Mag 1654, 5 bilder
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2007-02-23, 10:31
Hej Leif
 
Roligt att se ditt namn bland mina notiser igen. Tack så mycket för hjälpen med texterna. Det är ju så roligt att ha dessa små notiser och inte endast namn, födelse- och dödsår om sina anor. Har du någon erfarenhet av löftesmän som kan förklara varför Per blev tvungen att betala sin brors böter? Likaså vore det kul att höra din åsikt när det gäller att det inte står någon militär beteckning före Pers namn med tanke på att han 2-3 år senare står nämnd som löjtnant? Först tänkte jag att det kanske inte var så noga att skriva ut om han var ryttare men jag har sett åtskilliga andra som benämns ryttare, bösseskyttar, båtsmän och andra militära beteckningar så det kan nog inte vara förklaringen. Frågan är dessutom om man hinner gå från ingenting till löjtnant på så kort tid? Kollade bland mina sparade notiser och det står ju faktiskt i  Braunerhielm Lifregementet Biografiska anteckningar: N:r 195. Spilhammar, Peder Larsson, blef från gemen 1657 löjtnant....”. Någon sanning kanske det ligger i det.
 
Mvh
 
Birgitta