NULL Skriv ut sidan - Dödsbok från Stöde

Anbytarforum

Titel: Dödsbok från Stöde
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2002-02-11, 16:00
Tittar man i SAOB på ordet likväls olika betydelser så stämmer det alldeles utmärkt med Mikaels tolkning här ovan. Jag har gått igenom mina avskrifter av domböcker för hela 1600-talet (visserligen i Småland), och sökt på ordet likväl. Överallt kunde jag byta ut det mot dock/trots det/i alla fall/ändå, och varje gång syftade det på vad som hänt i förhållande till en annan händelse. På samma sätt som jag anser att det gör här, Jon dog men hade ändå/trots det/iallafall gjort något dagen före. Han verkar alltså ha dött oväntat eller hastigt.
 
Jag har också sett gemensamma dödsnotiser för makar eller barn och föräldrar i dödböckerna, men då är  det skrivet i ett sammanhang. Jag har aldrig stött på att någon är ditskriven i marginalen vid någon annans dödsnotis, inte ens då de dött med kort tids mellanrum.  
 
Det som är ditskrivet om Anna är väl snarare en upplysning om vem som var den senare hustrun, det följer ju direkt på den texten. Och som Bengt-Göran skriver, det avslutas med en tydlig punkt. Det som syns lite otydligt snett nedanför det verkar inte ha med texten alls att göra. Kan det vara något som är skrivet på papperskopian?
 
Att skriva att något aldrig förekommer är att ta i, det finns så oerhört mycket handskrifter av olika slag gjorda av oerhört många skrivare så det går inte att generalisera på det viset. Stora och små bokstäver blandas ganska friskt i både kyrkböcker och domböcker som jag sett, oavsett om det är verb eller substantiv eller annat. Stora bokstäver förekommer även mitt i ord och meningar, så där ger jag Mikael rätt, även om jag inte riktigt är säker på att det är en stor bokstav här. Det är också svårt att säga om något är vanligt eller inte vanligt genom att bara se en sida av en kyrkbok. Tillägget som är gjort brevid notisen den 14 september är ju gjort som en förklaring av ett ord inne i texten. I den löpande texten står spögubbe och det har skrivaren förklarat innebörden av vid sidan om, kyrkväktare (inte kyrkvärd).  
 
Mvh//
Lotta