NULL Skriv ut sidan - Dödsbok från Stöde

Anbytarforum

Titel: Dödsbok från Stöde
Skrivet av: Andreas Wikström skrivet 2002-02-05, 15:07
Hallå!
Jag måste tacka alla som hjälpt mig att analysera vad som stod i dödboken för Jon Olsson.
Jag hade aldrig klarat av att själv tolka vad som stod i dödsboken. Men se vad som händer när man kan slå ihop flera duktiga släktforskare som är bra på lite olika saker. En del kan mycket om pesten, andra om hur präster betedde sig, och de flesta kan läsa gammal skivstil.
Nu behöver givetvis inte diskutionen vara över bara för att jag skriver detta inlägg. Om ni vill så kan jag försöka göra en bättre bild av dödsnotisen. Jag kan scanna av den del av texten som står i vänstra marginalen och förstora upp den. Jag kan även öka konstrasten så att även den svaga texten blir mer synlig.
 
Tyvärr så har jag bara en papperskopia att utgå i från (jag kopierade från mikrokortet). Men jag hoppas den duger att fixa till så att texten blir mera läslig :-)
 
Det var bra att Torsten sammanfattade dödsnotisen, det började bli ganska rörigt med alla inlägg...tack Torsten!
Man kanske inte ska vara 100 procent säker på att det verkligen var pesten. På den tiden kände man inte till alla sjukdomar, och man kanske antog att det helt enkelt var pesten var dödsorsaken.
Fast det är bara en teori :-)
 
Håll ögonen öppna efter en ny bättre bild på denna dödnotis, jag ska försöka lägga ut den så fort som möjligt.
Mvh Andreas Wikström