NULL Skriv ut sidan - Dorotea HFL 1863-1874

Anbytarforum

Titel: Dorotea HFL 1863-1874
Skrivet av: Lina Libell skrivet 2010-06-04, 20:23
Hej,
 
Som jag läser sidan gäller det flera olika par på gården Hansjön, men Elias hade bara hade en hustru Karin Ersdotter som har samma datum som honom i giftermålskolumnen, 11/4 1864.  
 
Hustru Anna Matilda Andersdotter från Norrby var inte gift med Elias utan med hans bror Jöns Johansson *1844 16/8 som står på raden under henne, i SVAR finns en klammer { framför deras namn. Däremot finns det flera andra hustrur: Längst upp står Hustru Gretha Jönsdotter *1812 16/1 under sin make förgångsmannen Johan Eliasson *1806 6/8.
 
Längre ned på sidan finns en änka Martha Catharina Johansdotter *1838 25/1 omgift med bonden Pehr Ersson på raden under, ett par av deras barn har markeringen H+ före sina namn som jag gissar betyder att de var deras gemensamma barn. Längst ned står hustrun Sara Erika Andersdotter på raden under sin man Johan Johansson *1849 5/6. Johan finns också längre upp på sidan som en tredje son till Greta och Johan Eliasson och jag skulle inte bli förvånad om omgifta änkan Martha Catharina skulle vara deras syster.
 
Redde det ut förvirringen?
 
/Lina