NULL Skriv ut sidan - Jacobina Hay Halmstad CI:7 bild 172

Anbytarforum

Titel: Jacobina Hay Halmstad CI:7 bild 172
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2015-11-02, 11:00
Lars Olof!
Det roligaste är att jag ENBART har bönder i min mammas svenska släkt (pappa är från UK/Skottland och där är det i gengäld inga bönder). Bönder i Västernorrland (Själevad mm, via morfar) och bönder i Jämtland (Gällö mm, via mormor). Bönder, bönder, bönder... som ibland tjänstgjort som båtsmän, eller soldater eller dragoner innan de blivit... bönder. Ibland upp till 7-10 släktled på samma gård.  
 
Nu överdriver jag kanske men min svågers släkt är så uppfriskande annorlunda ur min (bondska) synvinkel. Riksdagsman, Apotekare, Samuel Lilja som är Hovrättskommissarie och Länsman. Jacobina Hays mormor, Matilda Christina Pripp är kusin till han som grundade Pripps bryggeriers pappa (Petter Jacob Pripp (kusinen) och Johan Albrecht Pripp (kusinsonen, grundaren).
 
Tack för tipset om Svenskt biografiskt lexikon, det hade jag ingen aaaannning om!
 
Re. Sjöströms matriklar över studerande i Lund, vet du om man kan finna dessa arkiv på nätet? Jag gjorde en snabb sökning men fann inte var man hittar dessa.  
 
Om jag förstått rätt är det en bror till Sara Catharina Agardh (1772-1813) vid namn Carl Nathaniel Agardh som flyttar till Stockholm och blir adlad af Agardh. Han dör barnlös och ätten af Agardh dör med honom. Finns Elgenstiernas ättartal på nätet? Jag hittar det inte.
 
Att du initialt hade fel ang. Skotska ursprunget på namnet Hay är helt naturligt. Om du bara visste hur mång gånger jag fått göra helomvändningar i min släktforskning. Jag tror att det är tecken på en hälsosam fantasi tillsammans med gedigna bakgrundskunskaper! Och var vore vi släktforskare utan detta?
 
Som sagt, jag tackar dig Lars Olof (och tidigare Bengt-Göran) för all er hjälp och tips på hur jag kan gå vidare. Jag är mycket tacksam, för Norrländska bönder kan jag vid detta laget ganska mycket om men dessa borgare i städer... urkul!
 
 
 
 
Ha de gott!
Katrin