NULL Skriv ut sidan - Jacobina Hay Halmstad CI:7 bild 172

Anbytarforum

Titel: Jacobina Hay Halmstad CI:7 bild 172
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2015-11-02, 00:08
Hej Bengt-Göran,
Jag har väl inte så mycket att tillägga ang din fråga, men fann hennes bouppteckning i Halmstads häradsrätts bou för tiden - bild 2870 i AD. Bouppteckningen lämnar ingen ledning till frågan om hennes härkomst: och trots att det var hustrun i familjen som avled nämns ingen närstående släkting till henne som bevakade arvingarnas rättigheter, vilket känns underligt/intressant, se följande kommentar.
Dessutom tycker jag hennes namn är intressant och spännande. Jag har hållit på med Svenska ostindiska kompaniets personal väldigt länge (ja faktiskt i flera årtioden !), och tycker jag har lite allmän koll på skottar och britter i Göteborg med angränsande län. I den förbindelsen vill jag bara säga att namnet känns väldigt skottskt och skulle i alla fall inte bli överraskad om det gick att bevisa dessutom i hennes fall. Mycket folk från Storbritannien var på Västkusten i de mest olika roller - bl a i sillsallterinäringen och även som drängar och pigor - vid den här tiden, och det tänker man kanske inte så ofta på. Jag ville bara få det sagt.  
PS: kan ju vara en fråga för den numera så populära DNA-forskningen inom vårt gebit?
Hälsningar LarsO