NULL Skriv ut sidan - Malingsbo GID 26.8.61700

Anbytarforum

Titel: Malingsbo GID 26.8.61700
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2008-08-03, 14:19
Hej Lena,
 
Ja, det blir inte lätt! Jag gör så gott jag kan, och det jag inte kan tyda får vi hoppas någon annan hjälper till med!
 
Får du inte de svar du behöver på den här förfrågan, så tveka inte att skicka in en förfrågan till Läshjälpen igen.
 
GID 26.7.44500: det står Johan Segfredsson (Sigfridsson) och hustru Karin Hansdotter. Kerstin dotter 1682, Olof son 1685, Hans son 1687, Britta dotter 1689, Maria dotter 1692. Sedan står det Marja Pehrsdr fl(icka) 1686.
Sedan går det ett streck från sonen Olof ner till hustru Margareta S(vensdr?), därunder Marja Henrikdsdr, Margareta Ersdr. Sedan går ett streck ner från sonen Hans till Margareta (någonting, Matsdr? svårt att läsa).
Sedan tror jag det står Kerstin (Ersdr?), Anna Matsdr, Anna Joh:dr, dr Jakob Mårtensson, Hans Olsson, fl Karin, ....
 
GID 26.22.94800: 15: Hans Johansson i Gräsberget född i Ibbarbo och Norr barke åhr 1686. War hos sina sal. föräldrar in till 1700 då han kom i ett christeligt äktenskap med sin qwarlåtna maka Margareta Matsdr ifrån Diurlången, hvilket Gud har wälsignadt med 11 st barn som allasammans lefva med modren i sorg och fattigdom. .... till sina åhr komna äro hafwa föräldrarna .... under... i sin salighets.... De öfriga äro ännu .... .....  Warit i 18 åhr besvärad(?) av siukdom och bräcklighet som på slutet för .... åhr sedan ... i ny swår lungsot som ... han hade got tålamod ... sig mycket ... till hädanfärden som i en salig stund tildrog sig d 28 Febr. 45 åhr gl, begrofs d 4 Martii wid ... torndören.  
 
Ja, bättre än så här blev det inte! Du får hoppas att någon annan kan hjälpa till att fylla hålen.
 
Hälsningar,
Gunilla