NULL Skriv ut sidan - Gagnef C:2 (1727-1752) Bild 33

Anbytarforum

Titel: Gagnef C:2 (1727-1752) Bild 33
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2014-05-04, 13:58
Tack Mats!
 
Mamman var bara 19 år och i tredje månaden vid giftermålet. Och sedan födde hon sitt barn i Falun, då vet jag det.
 
Det är lite förvirrande med denne gosse och hans föräldrar. Mammanamn och födelsedatum växlar mitt framför näsan på en.
Ibland undrar jag om det fanns två Eric Andersson från Moje, en som gifte sig med en Margita Olsdotter och en som gifte sig med en  Margita Persdotter.
 
Men jag kan garanterat knyta ihop far och son genom en hfl där både gosse, pappa och pappans hustru 2 och 3 finns med. Då hade gossens mamma Margita dött.
Prästen har ändrat sista siffran i gossens födelseår, det blev 1730 med en stor blaffig nolla, och det födelseåret bar han med sig genom livet. Och jag tror att den döda Margita Persdotter  förvandlades till Margita Olsdotter när pappan gifte om sig och bosatte sig i Västtjärna.
 
Kombinerat med dödböckerna måste det vara rätt.
 
 Tack för att du tittat i födelseboken i Falun, kan det vara rätt gosse du hittat. Men det är två års diff på den anteckningen och anteckningen i Gagnef. Det är inte direkt något ovanligt namn.
 
Det korta äktenskapet resulterade i två söner, en överlevde. Kan det vara Anders 1 som föddes 1731, och Anders 2 som föddes 1733? Och Anders 2 som sedan fick ha födelseåret 1730 med sig genom livet?
 
Så småningom faller väl alla bitar på plats.
 
Hälsningar Britta