NULL Skriv ut sidan - Avliden eller avskedad?

Anbytarforum

Titel: Avliden eller avskedad?
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2007-09-20, 12:13
Hej!
 
Jag kan egentligen bara uttala mig när det gäller de blekingska båtsmännen, men jag tror att mina erfarenheter kan komma till nytta även i andra sammanhang.
 
Som Jörgen skriver så förekommer i stor utsträckning att bätsmännen inte är antecknade i hemförsamlingen om de avlider till sjöss eller under tjänstgöring vid stationen (i Karlskrona).
 
I flera sådana fall finns de emellertid antecknade i Amiralitetsförsamlingens dödbok. Om jag nu minns rätt, så fördes det under en viss tidperiod en särskild bok för detta ändamål.
 
I generalmantalsrullor och antagningsrullor finns det mestadels antecknat när båtsmannen dog och under vilka omständigheter. Givetvis under förutsättning att han inte var avkedad, utan kvar i aktiv tjänst.
 
Exempel ur Generalmantalsrulla 1781-1795:
 
Mjällby nr 313. Född i Blekinge. Antagen 1773 vid 20 års ålder. Nils Göransson Kabell. Se sid. 115. Död d. 26 aug 1781, wid skeppet Soph. Albets. förolyckande.
 
I många fall är rullorna det enda ställde man kan hitta båtsmannens patronymikon. Nog så väsentligt för den fortsatta forskningen.
 
Jag tror inte att dessa rullor är avfotogaferade när det gäller de båhusländska båtsmännen. Det blir alltså att besöka Krigsarkivet i Stockholm om man vill forska i detta meterial.
 
Exempel på hur en rulla kan se ut i verkligheten: Blekinge båtsmanskompanier  
Jordebok och generalmantalsrulla 1685

 
Slutligen får man inte glömma bort bouppteckningarna. I dem kan man få bekräftat att båtsmannen är död och få en fingervisning om när dödfallet ägde rum.
 
Mvh Christian Andersson
 
Östra Blekinge Båtsmän