NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2004-07-13, 22:51
Ett ps bara (eller två). Observera att jag är medveten om att Olle gjort väldigt mycket själv, men inte allt i det material han har och sprider. Ett andra ps är att lagstiftning gäller även om den inte domstolsprövats (jag jobbar dagligen med lagstiftning men är inte jurist, så är det på många myndigheter), men att just upphovsrätten är väldigt komplicerad att analysera och dra gränserna för. Särskilt på ett område som är hobbydominerat, använder offentliga uppgifter och som blivit så Internetbaserat som släktforskningen idag.
 
Dessutom är lagstiftning generellt sådan att det inte är säkert att två jurister har samma uppfattning om hur den ska tolkas (upplevs ofta på en myndighet om man jobbat ett tag ).
 
Oavsett om man lagstadgat är tvungen att ange källor eller inte, så hör det väl till allmän hyfs att göra det (och det ska man göra även på Anbytarforum, jag är dessutom inte enig med anvisningarna i SvA för att svara på Olles fråga, men jag räknas nog till fundamentalisterna misstänker jag ;-) ). För att inte tala om hur det förenklar släktforskningen, både för dig själv och den du lämnar materialet till. Varifrån kommer den uppgiften ifrån som inte stämmer med andra uppgifter? Vem har rätt? Vem kan man lita på och i så fall varför? Som redovisas på olika håll skiljer uppgifter även i kyrkböckerna för en person. Men den aspekten skiljer sig från upphovsrättens krav på att redovisa upphovsmannen.
 
Hälsningar,
Eva