NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2004-07-13, 19:00
Hm Kristina,
du verkar säker på din sak. Är du jurist?
 
De båda jurister jag talat med gör - som sagt - samma bedömning:  
Genealogiska basfakta om en person, hämtade ur offentliga arkiv, kan ingen hävda upphovsrätt till. Således kan man fritt använda sig av sådana publicerade uppgifter och publicera dem igen. Källan (boken, hemsidan etc) behöver inte anges, eftersom upphovsrätten inte gäller.
 
Om man publicerar utdrag ur ett upphovsrättsskyddat verk ska källan anges. Författarens tillstånd behövs inte. (Citaträtten)
 
Eva skriver: men du bör faktiskt kunna ha upphovsrätt till en forskning med mer detaljer än f-v-d.
Jo, det kan man ju tycka. Och jag har nu faktiskt funnit en paragraf i upphovsrättslagen som eventuellt kan innebära ett tidsbegränsat skydd för antavlor:  
 
49 ? Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten.
 
Rätten enligt första stycket gäller till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet framställdes. Om arbetet har gjorts tillgängligt för allmänheten inom femton år från framställningen, gäller dock rätten till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet först gjordes tillgängligt för allmänheten.
 
Enligt PRV omfattas databaser av denna paragraf. Men vad som ska räknas som ett stort antal uppgifter eller en väsentlig investering är ju en bedömningsfråga. Frågan är alltså om en domstol skulle se kopiering och publicering av en antavla i fem-tio generationer som ett intrång i upphovsrätten enligt 49 ?. Såvitt jag vet finns ännu inget sådant rättsfall.