NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2004-07-13, 05:20
Tack Maud för detta klargörande!  
Det var väl ungefär som jag trodde! Men var går gränsen för att kopiera/stjäla texter? Jag fick kritik för att jag kopierat en liten text med länktips med källhänvisning från Populär Historias hemsida hit till Anbytarforum, vilket jag inte tyckte var någon fara alls, men då påpekade någon att det var förenat med fara då det kunde vara förbjudet/olagligt. Nu såg hemsidesredaktören detta och godkände min handling i efterhand, så det ordnade sig i detta fall.  
 
Men som sagt vad gäller egentligen? Hur skiljer det sig från tryckt text? Finns det några prejudikat när det gäller texter på nätet, som blivit rättsak och där någon blivit dömd för detta på något sätt? Var går gränsen när det gäller genealogiskt material som bearbetats med text? Allt är väl inte fritt fram att ta och sälja?
 
Jan frågade tidigare om man inte ville sprida sin information om man publicerar den på nätet.
Jo, lika självklart som annan publicering, antar jag. Men det betyder ju inte att man vill se att andra tar informationen, utan källhänvisningar och definivt inte med avsikt att sälja den vidare i eget namn!!!  
 
Nu väntar lite sömn innan semesterresan till Vaxholm! Hoppas på vädrets soliga sidor , men tunga bluesmoln tornar fortfarande upp sig vid horisonten!  Kanske paraply skrämmer iväg dem?