NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2004-07-12, 12:41
Tack Elisabeth för ditt svar på den fråga som jag ställde under en liknande diskussion i Anbytarforum. Du skrev där att det inte bara var problematiskt att folk tar betalt för uppgifter som andra tagit från en själv, och nu har du ju tydligt angivit vad som är problemet. Nämligen att andra tar ens uppgifter och för vidare utan att ange vem som har forskat fram uppgifterna.  
Det framgår i senaste numret av Gotlands Genealogiska Förenings Oe folki på ett klart och tydligt sätt!
 
Jag håller således helt med om vad Elisabeth skriver ovan.
 
Dessutom tycker jag att det faktiskt är betydligt värre att kopiera/stjäla en hel databas, utan att ange varifrån den kommer och sedan sälja den i eget namn för egenvinnings skull med vissa smärre tillägg!!!  
Om detta är ett brott i juridisk mening mot upphovsrätten kanske någon lagkunnig person kan upplysa om och isåfall kanske det vore värt att få prövat.
 
Det viktigaste är väl annars att denna diskussion startar och ständigt hålls levande, samt att moraliskt/källmetodmässigt/juridiskt tvivelaktiga produkter recenseras och granskas, androm till varnagel.  
Om det då leder till att dessa produkter dras tillbaka, vilket verkar vara fallet nu, och att Olle Överby skriver in och ut källor, så är ju det ett framsteg.  
Det bästa vore ju att Olle skrev in källhänvisningar, även till de tidigare inmatade uppgifterna. Dessa idogt ihopsamlade och framforskade uppgifter, som publiceras ideellt hjälper dock många tacksamma frågande att gratis få svar på sina frågor.
 
Däremot vänder jag mig emot uppfattningen att det är brottsligt eller fel att som släktforskare hämta uppgifter från andra forskare, t ex från Internet, Sv Antavlor, släktkalendrar, anbytarträffar, brev, telefonsamtal, etc. och sedan publicera dessa med uppgiftslämnaren som källa. (Om inte uppgiftslämnaren uttryckligen lämnat ut uppgifterna på det villkoret förstås!) Så arbetar såväl släktforskare som akademiker ofta.  
Det bästa är ju sedan att man själv kollar upp i ursprungskällorna om uppgifterna stämmer, men det kan ju av olika skäl inte bli av. Man litar på uppgiftslämnaren, eller tycker sig inte ha tid eller lust att kolla alla uppgifter man samlat på sig.
 
Till sist vill jag understryka att jag alltid angett kyrkbok/annan skriftlig källa samt oftast vilket sida i boken eller uppgiftlämnare i de utdrag jag gjort på Anbytarforum.