NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-13
Skrivet av: Elisabeth Molin skrivet 2004-07-11, 12:40
Angående källor.
Om man hämtar uppgifter på internet där källor inte är angivet bör man ange från vilken forskare och gärna dennes hemsideadressen man tagit uppgiften ifrån.
Jag anser att man ska ange källa, även om källan kommer från kyrkobokföringen. För hur ska jag eller den man ger uppgiften till kunna veta VILKEN kyrkobok jag tagit uppgiften ifrån.
Jag kanske skulle vilja kontrolera om jag har skrivit rätt eller kanske den som jag ger uppgiften till skulle vilja kontrolera den.
Jag kan ju i hastigheten ha skrivit av fel.
Ponera om jag sedan lägger ut min forskning på en hemsida och någon annan iommer och knycker allt mitt material, för att stoppa in i sin egen datafil och sedan givmilt dela med sig till andra forskare utan att tala om att man tagit det av annan forskare utan dennes medgivande.
Vad kan man tycka om en sådan forskare? Jag har på min hemsida inte angivit någon källa utan förväntar mig att forskarna tar kontakt med mig för att få tillgång till källan. Forskaren som knyckt uppgifterna har alltså inte tillgång till källan. Jag ser mig själv som en generös forskare, men känner inte att jag har lust att dela med mig med uppgifter ur min forskning, då jag vet att så fort jag publicerar dom på min hemsida eller här på Rötter, så plockar vissa forskare till sig dom och ger sedan ut MINA uppgifter i eget namn. Jag brukar besvara frågor med ett mail direkt till den som ställer frågan.
Detta tycker jag att Rötter som forum förlorar på.
Hur i H.....e ska man kunna komma tillrätta med detta oskick ?  ?  ?  
 
Mvh Elisabeth Molin