NULL Skriv ut sidan - Listerby AI:13 sid 393

Anbytarforum

Titel: Listerby AI:13 sid 393
Skrivet av: Jessica Lundgren skrivet 2011-08-28, 20:35
Hej!
 
Jag har börjat släktforska igår och är helt exalterad över detta nu. För det första är jag ifrån Johannishus. Och hade ALDRIG kunnat ana att min släkt för 100 år sedan bodde 3km ifrån mig. Jag trodde de kom ifrån Karlskrona. Så att jag har vart så nära mina rötter har jag aldrig kunnat anat.  Jag verkligen älskar detta.  
 
Nu till saken. jag behöver lite hjälp med en sak. Mitt efternamn är Lundgren och till min förvånad så ser jag att den inte har gått i släkt, utan en släkting verkar ha bara tagit det efternamnet. Om ni kan kolla i Listerby AI:13 sid 393 så ser ni en Båtsm. Nils Johan Svensson Bagare. Och med Lundgren insatt efteråt. Hur kan detta komma sig?? Han bara valde till Lundgren? Hur funkade det?
 
Sen är jag nyfiken på vad det står under Fräjd och särskilda anteckningar Står något: betf. sjös 15/3 84. Log lysing d. 23/1 85. Undrar bara vad betf står för där?
 
Sen sista frågan. Innanläsning och kristendomskunskap där står det på honom a.b tror jag. Är det ett betyg? Och isåfall var det ett bra betyg? Kan jag läsa mera om dessa betygssättningar? Hustrun till honom har ett b.
 
Massor av frågor. Men hoppas någon kan hjälpa mig. Tack!