NULL Skriv ut sidan - Asarum AI:4 sid 52

Anbytarforum

Titel: Asarum AI:4 sid 52
Skrivet av: Stig Svensson skrivet 2011-06-29, 19:52
Mikael!
deta är en inflyttningsattest för Martha Petersdotter när hon kom till Asarum.  
   Vad jag förstår så forskar ni med hjälp av AD OnLine! de har inte scannat av Flyttningsatesterna som SVAR-Svensk arkivinformation har men de finns på biblioteket i karlshamn bland microkorten för Asarum.
 
På denna Flyttningsattest står det när hon är född och vilken hennes fader var. Peter Drake.m.m.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
 
   Om piga Marta Petersdotter, som till Asarum församling åtföljes sina föräldrar Peter Drake och dess hustru kan nu lämnas det besked att hon är född 1796 den 29 sep. Kom 1816 ifrån Carlshamn och till Michaeli 1817 tjent i Gäddeviksås, där hon i grund av medförd attest är antecknad för medelmåttig Christendomskunskap. Vad hon därav bibehållit eller förökat är mig obekannt.
Upbuden till afflyttning med föräldrarna är intet äktenskapshinder eller något klander i avseende på hennes levnad anmält, och tordehon även här begagnat salighetsmedlen,ehuru hennes uppehållsställe varit mig okändt.  
Tingsås  den 18 Julii 1820.
                                          Lars Peter Carlberg
 
N:99  Ihre
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Har sparat en gammal diskussion om denne PeterDrake.
Äldre inlägg (arkiv) till 28.6.2000...
 
------------------------------
Magnus Hagelin
   
Postat måndagen 20 december 1999 - 15:35     
Hej!
Söker föräldrar till soldaten Peter Drake, född 1759-04-03 i Grönadal, Tingsås. Drake är väl utan större tvivel ett soldatnamn, men det är det enda efternamn jag känner till.
Han gifter sig med en Katarina Abrahamsdotter, född 1763-04-23 i Tingsås och de båda flyttar till Urshult (före eller efter vigseln?). Vilka hennes föräldrar är vet jag inte heller.
Uppgifterna kommer från en släkting och är inte kontrollerade med nån källa. Hoppas någon kan hjälpa mig på traven.
mvh Hagge
 
 
Magnus Hagelin
   
Postat måndagen 27 december 1999 - 02:14     
Hej igen!
I Urshults krönika (1962) finns en artikel om indelta soldater i Urshult. Under nr 81 Drakamåla (korpralsrote) står det följande:
>>Petter Svensson Drak (även kallad Drake), född den 3/4 1759, antogs den 7/10 1782 och var med i ryska kriget 1788-90. Vid generalmönstringen den 9/6 1806 fick han avsked p g a en skada i höger pekfinger. Kanske hada han huggit av fingret för att inte bli skickad till Pommern i det pågående kriget. Det behövdes tydligen inte så stor skada för att en soldat skulle förklaras oduglig på den tiden. Bodde senare i Grönadal och Gäddeseviksås i Tingsås. Avled i backstugan Ekebergslund i Gäddeviksås 1837