NULL Skriv ut sidan - AD Centralfängelset i Karlskrona D3CA-2-1847-1866-sid-62 no 185

Anbytarforum

Titel: AD Centralfängelset i Karlskrona D3CA-2-1847-1866-sid-62 no 185
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-05-17, 10:39
Det är lite (väldigt) klurigt ibland, men det gäller att försätta sig i läsläge, liksom känna in handstilen, orden osv. Och att ständigt traggla gamla texter från olika tider, liksom för att hålla ångan uppe.  
 
Den lilla notisen läser jag som Underv i Ensk Skola Admit. i Augerum 1885. Personen ifråga blev alltså konfirmerad (admitterad till nattvarden) i Augerum 1885; under månaderna strax före konfirmationen brukade man undervisa ungdomarna extra intensivt (har jag märkt, klockarna och skolmästarna på 1700-talet hade i alla fall fullt upp under de månaderna), så personen ifråga hade antagligen blivit enskilt undervisad inför sin konfirmation.  
 
Den andra notisen var det värre med, men du har lyckats tyda den väl. Jag tyder det såhär, även om jag är tveksam till mitt penningetransaktionen; det känns liksom fel i sammanhanget, men det är det enda vettiga jag får det till. Kanske han har tillåtits arbeta under militärbevakning i smedjan, men där försökt överföra pengar (penningetransaktion), alltså muta dem, och därför flyttats tillbaka till en cell?
1861 d. 28/10 flyttad i cell för
penningetransaktionen med mili-
tärbevakningen i smedjan. K.
Fångv.Styrelsen har genom skrif-
velse af d. 26/11 bestämt cellstraf-
fet till 3ne månader, som slu-
tades den 26/2 1862.