NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2014
Skrivet av: Peter Wirdemo skrivet 2014-07-18, 18:56
Det som har förvånat mig positivt med Autosomalt test är att det inte är metoden att jämföra DNA-segment som sätter begränsningen, utan det är istället de dokumenterade släktträden. Av de drygt 200 matchningar (det ökar konstant med i snitt 2-3 st per vecka) jag fick via Family Finder på FTDNA så har jag bara hittat släktskap med 2-3 st och ett par lite osäkra, och samtliga är mina bästa träffar och där vi delar anor på sent 1600-tal/tidigt 1700-tal. De flesta av de övriga matchningarna, över 200 st, är troligtvis släktingar man delar gemensamma anor tidigare än 1600-talet med, vilket gör att det är svårt att hitta exakt hur man är släkt. Det kan såklart vara annat som hindrar att man hittar hur man är släkt, såsom felaktig eller okänd fader till ett barn, svårt att hitta emigranters öden eller immigranters ursprung osv, men mönstret är ganska tydligt (för mig) att det bara är de bästa matchningarna man har en chans att hitta hur man är släkt, och de ligger på gränsen för genealogisk närtid.  
 
Nu kanske det låter lite negativt, men det är nog lite missnöje från mig emot att det inte fanns bättre kyrkoarkiv och andra källor före 1600-talet ;), snarare än missnöje med DNA-matchning. DNA-matchningen verkar fungera oklanderligt, synd bara att inte fler nära släktingar testat sig, ... ännu.