NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 september, 2014
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2011-04-01, 18:23
Anders,
 
Kan dåligt med matchingar i Gedmatch skyldes at de fleste av de du har fått träff med hos FTDNA eller 23andme ikke har sendt sine filer til Gedmatch?
Min omtesting fra gammel til ny plattform hos FTDNA er ikke ferdig och går i en ny batch den 14. april.
I den gamle plattformen har jag 80 distant cousin matcher i FTDNA och mine beste treff er estimert 4.3, 4.4 och 4.7 generasjon. En person i Norge, en i USA med anor til Irland, Skotland och Tyskland och en med anor til Finland.
Jag har som du svedjefinner som bosatte seg i Värmland(Ekshärad). Eksempel Pål(Povel) Hakkarainen, f. ca. 1600.
På den tid var det kun finner som døpte sine barn som Henrik, Pål, Gustav och Malin i Sverige.
Jag har tre distant cousinträff med finnor vid etternavn Ventelä som est, 4.7+ generasjon, Vainonpää som 6.6+ och Silven som 6.8+  
 
Du och jag tilhörer tilfeldigvis samme haplogrupper I1d och U5a1a
Jag tycker det er svårt å rida(finne) felles anor til de jag får gentreff med och det beror ene och alene på at de som jag har fått treff med ikke har utveklade slektstrær.
Mitt slektstred har jag registrerat i GEDCOM och der har jag hittat(funnet) gemänsamme(felles) anor med två personer i USA  
Felles anor ble födt i 1640 och 1690 i Sör Tröndelag och Hedmark fylker i Norge. Personene i USA har ochså gentästat seg men vi har ikke fått felles genträff som beror på at genbitene blir for små i 9-10 generation.