NULL Skriv ut sidan - Autosomalt test (för alla släktskap)

Anbytarforum

Titel: Autosomalt test (för alla släktskap)
Skrivet av: Peter Wirdemo skrivet 2014-12-07, 12:49
Kristina Rylander; Om du har shared cM 130.94 och longest block 6.16 på samma matchning så kan det vara värt att kolla närmare på Chromosome browser. Det kan vara så att det finns ett väldigt långt gemensamt block, men att det är delat itu genom att antingen du eller din matchning ärvt en annan förfäders autosomalt mitt i själva blocket.
 
Jag känner inte till om FTDNA tar hänsyn till hur nära gemensamma block ligger varandra eller om de endast beräknar släktskap mha totalt delat autosomalt och längst gemensamma block.
 
Jag har dock en matchning med totalt 20 cM och längsta block 7 cM. Kollar jag närmare i Chromosome browser ser jag dock att det hela egentligen i princip är ett enda block på ca 22 cM, men att ca 2 cM mitt i segmentet inte delas. Det är såklart bara teorier, man kan aldrig vara helt säker på att de båda segmenten kommer från ett tidigare sammanhängande segment ifrån en ana bara för att de ligger väldigt nära varandra, de kan ju komma ifrån två olika gemensamma anor som båda delar.