NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2011-03-14, 21:13
Genom att dela genom på 23andme kan man se om man har några lika delar av genomet. Om man har det, så tyder det på släktskap. Om den lika delen, för mig som man, är på x-kromosomen kan jag dessutom veta att släktskapet är på min mors sida. En person som jag delat genom med hade en del lika på x-kromosomen. Hans far- och morföräldrar har också testat sig, så vi kunde se att samma del var lika för hans morfar. Jag hade även andra delar av genomet lika med hans farfar. Vi har hittat gemensamma anor på min mors sida med både hans farfar och hans morfar.
 
I Ancestry labs ancestry finder  kan motsvarande information ses för alla(?) personer som har några delar av genomet lika med en själv. Man kan ladda ner ancestry finder matches. Vilka personer som har lika genomdelar framgår oftast inte. De flesta är anonyma, några få har gjort sina profiler offentliga. Det går däremot att för vissa se från vilket land deras far- och morföräldrar kommer. Jag får 371 träffar i ancestry finder och 271 i relative finder.
 
Bland träffarna i ancestry finder  kan jag identifiera några av träffarna i relative finder. Jag ser att den förutspådda fyrmänning som jag har sju lika DNA-segment som finns med. Han har angett att hans far- och morföräldrar alla är från Sverige. Jag ska enligt relative finder  ha två förutspådda fyrmänningar med 5 lika segment. Båda har accepterat min förfrågan om kontakt, men jag har inte fått ytterligare kontakt. Jag hittar bara en av dem i ancestry finder. I ancestry finder  hittar jag tre personer som jag har tre lika segment med, men enligt relative finder ska det finnas sju stycken.