NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2011-03-02, 21:58
Jag har lagt upp mina rådata på Gedmatch.com och eftersom jag blivit kontaktad av en person som jämfört sig med mina uppgifter där har jag försökt förstå hur Gedmatch funkar. Uppenbart är att sajten är byggd av någon som vet mer om bioinformatik än om hur man får folk att förstå det man presenterar! (http://aforum.genealogi.se/discus/clipart/lol.gif) Eller så är jag bara trög!  
 
Jag klipper in den matris som visas när man går in under Compare your FTDNA or 23andMe results with all raw DNA results in our public database och väljer sitt kit man lagt upp:
 
 
Som förklaring till bilden står det These matches are calculated from DNA raw data files submitted by users. Results are based on the default parameters for the GEDmatch Autosomal comparison software. These results are for comparison only and will likely be somewhat different than those shown by your testing company.
 
Enheten cM (Centimorgan) beskrivs enligt Wikipedia som en enhet som används för genetiska kartor eller i samband med genetisk kopplingsanalys. 1 cM motsvarar en rekombinationsfraktion på 1%, vilket översatt till en fysisk karta är ungefär 1 miljon baspar.. I tabellen finns det tre kolumner som redogör för, som jag tolkar det, summan cM för regioner som har större likhet än 1, 5 eller 10 cM. Samt en kolumn för den region med störst likhet (Largest cM).
 
Har någon annan av er här provat Gedmatch. Någon som kan säga hur dessa matchningar står sig? I kolumnen Gen är de två bästa matchningarna 4,4 och 5 generationer vilket låter kanske till och med lite bättre än de som jag fått på 23andMe. Men jag förhåller mig lite skeptisk till dessa beräkningar...