NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2014
Skrivet av: Per Linder skrivet 2010-07-10, 13:53
Efter att bla ha läst inläggen i denna tråd - tack Rolf ! - gjorde jag en Y-test för ett år sedan hos Family Tree DNA. Det är mycket enkelt att beställa ett kit som sedan kommer med posten. Det är tre prover som görs med en viss tid emellan. Vid första omgången hade jag gjort fel och FTDNA skickade ett nytt kit utan extra kostnad. Nu får jag ett mail då det kommer in en matchning i databasen. En så länge inga svenskar.
 
På sajten finns det en kartfunktion (google maps) där man kan se var matchningarnas äldst kända förfäder kommer ifrån.
 
Innan man gör sin beställning ska man tänka sig för hur många markörer man behöver. Själv tog jag först basversionen med 12 marköer med ett väldigt brett resultat. Ganska snart uppgraderade jag till 37 markörer för att, vad jag hittills kan förstå, kunna få matchningar på 1600-talet.
 
Nu ser jag på FTDNAs hemsida att basversionen är just 37 markörer till 169 dollar. Så här långt är jag nöjd med mitt beslut. Visst är 1300 kronor en del pengar, men har man släktforskning som intresse tycker jag att det var värt att lägga denna summa på en test.
 
Jag härstammar från södra Skåne på fädernet och tillhör haplogrupp R1b1b2 (R-M269).