NULL Skriv ut sidan - I1

Anbytarforum

Titel: I1
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2015-10-10, 21:07
Mina STR- värden indikerade att jag tillhör I1:s undergrupp z63 och ett SNP-test visade att så var fallet. Via FTDNA gick jag därför med i en intressegrupp för z63 (och z58). Nu har jag haft sådan tur att projektadministratörerna beslutat att bekosta ett BigY-test åt mig eftersom det kan ge fördjupad kunskap om mutationer på z63-grenen och underlätta konstruktionen av en ”deep clade panel”. Då kommer andra släktforskare få möjligheten att göra mer prisvärda men ändå detaljerade SNP-analyser. BigY-testet är idag mycket kostsamt och jag är lyckligt lottad som kan räkna med att få det gratis (frivilligt donerar jag emellertid en summa jag har råd med). Tydligen var mina STR-värden så ovanliga att jag identifierades som en nyckelperson.
 
Redan förut kunde jag konstatera att mitt YDNA67-test inte ledde fram till några hyfsat nära släktingar. Sannolikheten att någon annan som testat sig skulle ha en gemensam förfader efter medeltiden föreföll liten. I Sverige verkar det över huvud taget vara få som fått konfirmation på att de tillhör z63-grenen. Dess SNP-värden tycks vara mer utbredda nere på kontinenten och även om de inte är så vanliga tycks de ha spritts en hel del via de germanska folkvandringarna. Grenen antas vara ca 4000 år gammal.  
 
Jag tror inte att BigY-testet gör att jag i det närmaste hittar så många fler, någorlunda nära, släktingar men jag är nyfiken på alla som har z63-profilen i Sverige. Även om man bara vet om att man tillhör haplogrupp I1 kan det vara möjligt att förutsäga tillhörighet till z63 baserat på STR-värden. På den här länken - http://www.personal.psu.edu/faculty/g/a/gah4/HamDNA/B1.pdf - finns ett släktträd över z63 och där kan man se vilka STR-värden som är typiska. Jag är ännu inte inritad på trädet men ni kan se några av mina värden nere i det högra hörnet vid kodnamnet ”Hel”. Där står det att jag förväntas ha SNP PR683 och då förstår man ungefär var på trädet jag hör hemma. Tyvärr är den aktuella mutationen så gammal att den inte utgör någon ledtråd i min vanliga släktforskning. De som har störst likhet med min profil kommer från England, Italien, Tyskland och Polen (med bara en avvikelse på de åtta angivna STR-värdena).    
 
Är det någon här som kan se att han har värden som liknar mina?