NULL Skriv ut sidan - I1

Anbytarforum

Titel: I1
Skrivet av: Jonas Lindberg skrivet 2014-03-29, 17:01
Jag är också I1-M253. Mina procentuellt sett troligaste undergrupper är enligt http://members.bex.net/jtcullen515/haplotest.htm följande:

I-L22-uN1 =>33%  I-L22-Bothnia =>26%  I-L22-uN2 =>10%  I-M253-T13 =>9%  I-L22-N =>8%  I-M253-AS9a =>6%  I-L22-NuN-14 =>5%  I-M253-AS7E =>4%  

Har ett SNP-test för L22 och P109 på gång.

Tidigast kända i faderslinjen är Anders Persson Lindberg född 1705 i Köping.

Mitt mtDNA är den ganska ovanliga V1a1 som finns över hela europa i små mängder och i stor mängd bland Samer och i delar av norra Spanien. Mig veterligen levde min äldsta kända person i moderslinjen, Anna Eriksdotter 1680-1754, i Uppland. Ganska intressant om hon skulle visa sig ha samiska anor.  

Mitochondrial haplogroup V is a primarily European haplogroup and underwent an expansion within Europe beginning approximately 13,000 years ago. Though it occurs at low frequency throughout Europe, it is interesting to note that the highest frequency of haplogroup V is found among the Saami in Finland and the Catalunya region of Spain. Some evidence suggests that individuals bearing haplogroup V participated in the colonization of Europe following the last period of glaciation. Future work will better resolve the distribution and historical characteristics of this haplogroup.