NULL Skriv ut sidan - I1

Anbytarforum

Titel: I1
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2014-03-29, 16:15
Nu har jag fått resultatet av ett 67-markörtest hos FTDNA. Jag har tolkat värdena med hjälp av Jim Cullens hemsida (http://members.bex.net/jtcullen515/haplotest.htm) och fått det entydiga resultatet att jag också tillhör I1. Resultatet var ju inte oväntat då den haplogruppen lär omfatta halva Västra Götalands befolkning. Med tanke på att den är så vanlig är jag ändå lite förvånad över att inga närmre släktingar verkar finnas och att det är så svårt att se vilken eventuell undergrupp jag tillhör.
 
Jag långt ifrån förstått allt ännu men jag har jämfört mina STR-värden med de varianter som Kenneth Nordtvedt listar på sin webbplats. Då finner jag tolv avvikelser på nio olika positioner från I1*:s grundmönster. Det tycker jag är rätt många och det borde väl betyda att jag tillhör en undergrupp? Flera likheter finns med den som Nordtvedt kallar T2 men markanta skillnader också. Förutsägelsen man kan få på Cullens webbplats gav bara ca 22 % sannolikhet att I1-T2 är min undergrupp.  
 
Jag har förstått att man måste testa SNP:er för att få veta mer. Vad det är har jag inte riktigt förstått ännu. Hur vet man vilka som ska testas?
 
När det gäller personer med liknande resultat har jag nog haft otur. De närmaste anges ha genetic distance = 3 eller 4 gentemot mig och med 97-98 % ha en gemensam förfader inom de senaste 24 generationerna. Den ene går inte att kontakta och hur deras STR-värden ser ut vet jag inte. Vad som sticker ut mest i mitt 67-markörtest tycker jag är värdet 29 på DYS481. Ett sådant högt värde förekommer inte inom någon av Nordtvedts undergrupper men jag har via Ysearch hittat det hos en anonym person, fast mot honom är det totalt 7 avvikelser.