NULL Skriv ut sidan - I1

Anbytarforum

Titel: I1
Skrivet av: Jörgen Granroth skrivet 2005-11-28, 17:07
Genom DNA-genealogi får man veta var ett par av ens förfäder fanns för flera tiotusentals års sedan, vilken väg dom tagit för att komma dit och hur dom sedan förflyttat sig.  
Värdefullt vetande? - ja allt är ju relativt - men nog tycker jag att det är rätt spännande.
 
Genom testet av Y-kromosomen får jag veta att min förfader tillhörde Haplogrupp I (M168 --> M89 --> M170 - som uppträdde första gången för ca 20.000 år sen).
 
Han och hans ättlingar härstammar från Östafrika och kom upp över Mellanöstern och sedan till sydöstra och centrala Europa.  
 
Parallellt med detta spreds en robust arkeologisk kultur ”Gravettian culture” Denna kultur var känd för sina Venus-figurer, snäckor som smycken och för att använda mammutben för att bygga hus.  
En spännande möjlighet är att den här grenen är kopplad till den keltiska kulturen f.kr. Den keltiska expansionen från Centraleuropa västerut kan ha skingrat denna linje till många av sina nuvarande platser. Källa: National Geographic Genographic project.
 
Det har bildats en lucka på flera tiotusentals år mellan kyrkböcker/domböcker och DNA-resultaten. Vad jag kan se är det för min del ämnet arkeologi som skulle kunna tillföra mer kunskap och jag funderar på att låta det bli nästa steg.
 
The Haplogroup I, I1, and I1a lineages are nearly completely restricted to northwestern Europe. These would most likely have been common within Viking populations. One lineage of this group extends down into central Europe. Source: FamilyTreeDNA