NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2009
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-05-16, 09:56
Om vi håller oss till den klassiska genetiken, där endast hela kromosemer, inte delar därav, överförs mellan generationerna, är sannolikheten att en person inte har någon enda gen från sin morfar ungefär en på 8,4 miljoner. Det kan alltså mycket väl finnas en sådan person i Sverige i dag. Han/hon kommer dock aldrig att få veta det.
 
För att två helsystrar skall ha helt skilda genuppsättningar, utom mDNA som alltid är lika, måste den enas genuppsättning vara helt skild från den andras, både på fars- och morssidan. Sannolikheten (eg. frekvensen) för detta är ungefär ett på sju följt av 13 nollor = 70 biljoner (riktiga biljoner, inte amerikanska).
 
När det gäller anor som inte satt spår i mina gener, måste det redan på ett avstånd av sex generationer finnas sådana spårlösa anor.  
 
Allt ovan gäller alltså om endast hela kromosomer överförs. Jag skullr gärna vilja veta, hur vanligt det är, att delar av kromosomer förs vidare. Om det förekommer regelmässigt, blir bilden helt annorlunda, men jag har inte lyckats hitta några frekvensuppgifter. Vet någon?
 
Per Thorsell.